et mellemformat kamera er den hellig gral i fotografi

Alle fotografer – som i ALLE – har haft våde drømme om et mellemformatkamera som Hasselblad eller PhaseOne mindst een gang

Et mellemformatkamera – MF – er for mange fotografer en drøm og for mange bliver det ved med at være en drøm for et MF koster kassen ! Lige for at du ved hvad “kassen” er så koster et HASSELBLAD H5X for huset alene 43.120,00 kr og dertil et 22,750,00 kr. for et 80mm objektiv – og så kan du stadig ikke tage et billede for du mangler et bagstykke…..

Men der er kommet et prisvenligt alternativ – dog uden på nogen måde at være billigt! –  fra Hasselblad i form af X1D og Fuji´s GFX50. Begge af den spejlløse type.

For mig er der tre grunde til at anskaffe sig et MF:

14 vs 16 bit

Det højere bit antal og altså de flere farvenuancer sensoren kan opfange er en væsentlig grund til at mange professionelle fotografer, specielt i fashion industrien, skyder med et MF.

Du har mange flere farvenuancer til rådighed og det sammen med det højere antal pixel gør at du kan få nogle flotte og glidede overgange i fx hudtoner.

Fuji GFX har 14-bit (som er helt standard) hvor X1d fra Hasselblad naturligvis er i 16-bit.

Større sensor

Formattet 24 x 36mm bliver ofte ofte som Full Frame (FF) men sjovt nok bliver det også omtalt som “kleinbild”, Det er en lange historie men “Full Frame” er IKKE det fulde format overhovedet. I forhold til før 24 x 36 blev en slags standard om det alle brugte havde man langt større formater som fx 8×10 tommer. Se det er “full frame” ! 

Såvidt jeg ved er der ikke nagelfaste regler for hvornår man kan kalde en sensor for “mellemformat”. Den skal vel bare være større end 24 x 36mm…men jeg syne umiddelbart, at det bør være væsenlig større for at kalde det mellemformat.

“Full Frame” er altså 24 x 36 og det ny Fuji GFX og Hasselblad X1D er 44 x 33 og i min verden ikke voldsom større. En Hasselblad H6D har en sensor på 53,7×40,4 som en PhaseOne XF også har (men de bliver måske omtalt som full frame medium format ? )

Højere flash sync hastigheder

Mellemformat kameraer bruger objektiver hvor lukkemekanismen sidder i. En såkaldt leaf lukker som er fundamentalt forskellig fra de focal plane lukkeren kameraer som oftest her.

Det betyder at du kan synkronisere dine flash ved højere lukkehastigheder. Og det betyder noget for dine muligheder for at kontrollerer lyset på en lokation. Lukkeren styrer som bekendt det omkringliggende lys og du kan nu lukke ned for solen ud at skulle bruge ND filter.

Det betyder også at du ikke behøver store flash enheder for at “overmande” solen. Jep, du kan lave high speed sync og dermed synkroniserer med højere lukketider end de 1/200 til 1/250 som er standard idag men med high speed sync skal du bruger flere watt i dine flash…

Det kan du læse meget mere om her: http://www.kern-photo.com/2013/01/why-leaf-shutter-lenses-matter/

Tillad mig lige at sige at Fuji GFX synkroniserer på 1/125…

Konklusion

Jeg er ikke i tvivl om af Fuji GFX50 er et godt kamera – faktisk tror jeg ikke der idag blive lavet mange dårlige kameraer – men for mig er det ikke er rigtig MF. For det har ikke de fordele et mellemformat giver – for mig er det et større spejlløst kamera. Men jeg er med på at nogle vil synes det er interssant for Fuji har sprunget stadiet Full Frame over og lavet en Full Frame + sensor.

Det betyder også jeg har langt mere fidus til Hasselblad (selvom det måske er ejet af en kinesisk drone fabrikant idag…) X1D er mere et MF med alle fordelene ved det og så har Hasselblad en track record som få andre.

Jeg har prøvet at være first mover på nyt grej og det gør jeg ikke mere. Jeg vil gerne være second mover…men ikke first mover. Aldrig mere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *