det her måtte de gerne lave af nyt til mig

Kameraer og andet fotogrej bliver hele tiden bedre og rygterne svirrer

Til hvert fabrikat findes der en (flere) side med rygter om nyt grej som måske/måske ikke kommer en dag. Men hvad ønsker du ?

Hvad man ønsker sig af nye ting afhænger en del af hvad man fotograferer. Dem som skyder action foto ønsker sig typisk flere billeder per sekund (fps = frames per second) og den som laver video vil sikkert gerne have 4K video. Jeg er lidt mindre krævende…:-)

Altså, det jeg ønsker mig er

Landskabsserie i objektiver

I de senere år er det mit indtryk at alt handler om hvor lysstærke objektiver kan bliver. Dvs et stor hul, et lille blændetal som f/1.4 og en masse snak om bokeh. Det er rigtig fint og jeg har selv en 50mm f/1.2 men iøvrigt lidt sjovt at når man tidligere lavede objektiver med stort hul handlede det om at få en masser lys ind til filmen som var med en given ISO og film på mere end 400 ISO var håbløse.

Idag skruer du bare op for ISO fra billede til billede og reducere evt støj i post production. Og støj er den nye sorte – forstået derhen at taler vi digitalt lægges ofte korn ind i post og ved analog fotografi skubbes film til at højere ISO end filmen er på for at få de “rigtige” korn. (Btw så er støj ikke det samme som korn)

Men ikke alle har brug for et lille blændetal og en lille dybdeskarphed. Landskabfotografer vil typisk gerne have en stor dybdeskarphed og lav ISO. Det giver længere lukketide men det er som ofte stillestående motiver og med kameraet stativ er det ikke et problem…men den store dybdeskarphed er et krav og det skal være skarpt fra kant til kant. Vignettering er altså også et no go (som det også er for mange arkitekturfotografer).

Typisk er det sådan at et objektiv er mest skarpt og giver største kontrast mindst ca 2 blænder større ned dens mindste blændetal.

Nikons AF-S 20mm f/1.8 date fra photozone.de
Nikons AF-S 20mm f/1.8 date fra photozone.de

Ovenstående er fra photozone.de, som et et site, der tester og måler på objektiver fra mange forskellige fabrikanter. Af tallene fremgår det klart at det størst mulige kontrast i center opnår du ved blænde f/1.8 men den er til gengæld ikke vildt god i kantene. Vil du have gode kanter skal du have fat i blænde 11 men så mister du i center.

Så mit ønske er

En serie af objektiver til landskabsfotografer hvor fokus er på små blænde f/8 og f/11 og med fokus på stor kontrast i hele billedet (og ingen vignettering)

 

Hyperfocal beregning i kameraet

Son nævnt ovenfor vil landskabsfotografer ofte gerne have at deres billeder bliver skarpe hele vejen fra forgrund til baggrund. En måde er at lave focus stacking, bruge et tilt/shift objektiv eller benytte dig af hyperfocal afstanden

Hyperforcal er lidt “nørdet” men er et spørgsmål om matematik og intet andet (ikke at det gør det nemmere…)

 

Problemet med det er, at på moderne objektiev er det helt umulig at bruge da blænderingen bevæger sig meget lidt og DOF indikatoren uendelig små og sidder tæt.

Fx på min Nikon AF-S 24mm F/1,4 (som trods alt ikke er helt ny) er der fra 1 meter fokusafstand til uendelig ca 2mm.

Issuet er nu at ønsker jeg at bruge hyperfocal afstanden, som på mit Nikon Df, med brædvidde 24mm og blænde f/8 er 2,4 meter  – hvordan hulen skal jeg ramme den med de latterlige små tal på objektivet og nærmest mikroskopiske fokusgang ?
Prøv et Zeiss; der er fokusgangen med længere og tallene til at se og forstå.

Hele balladen skyldes måske at mange fabrikanter idag forlader sig helt på autofokus som er blevet meget forbedret over årene men det sker på bekostning af noget andet som fx godt, gammelt fotografisk håndværk.

Jeg kan godt lide at lave tingene “rigtigt” i optagelsen så det med at lave focus stacking er bare ikke min kop te og tilt/shift objektiver er dejlige men frygtelig dyre….

Så det jeg godt kunne tænker mig er, at man kan sætte hyperfoclen afstanden i kameraet eller som minimum for dof oplyst på de aktuelle indstillinger og så kan man skruer på de forskellige parametre. Kameraet kender brændvidden og blænden og derfra er det matematik. Og nej – Pv knappen er noget juks.

 

Jeg ønsker mig

at jeg kan indstille den ønskede hyperfocal afstand

 

At liveview reagerer på indstillinger

Dette er vist primært et Nikon issue og måske kun på nogle modeller ?

Der er liveview på de fleste kameraer men tilfældet med Nikon (og 100% på Dfér) reagere skærmen slet ikke på de indstillinger man har. Billedet forbliver det samme ligemegt hvad. Bevares du får en indikation om billedet med din indstillinger du har valgt bliver over- eller undereksponeret  men den viser ikke billedet som det bliver.

På de Canon modellen jeg har haft i hånden virker det og på samtlige spejlløse kameraet er “live view”, eller bare den store skærm, bagpå en WYSIWYG skærm. Alså What You See Is What You Get.

Så jeg ønsker mig

At liveview også bliver WYSIWYG

Langtidseksponering gjort nemt

På de flest DSLR er den længste eksponeringstid 30 sekunder og derefter er det BULB-mode, som er betyder at så længe udløseren er trykket ned kommer der lys ind til sensoren.

Så kan du enten købe særlige udløsere eller håndterer det via wi-fi. Men hvorfor kan jeg ikke sætte en lang lukketid i kameraet ?

Forstil dig at du med blænde og ISO du har valgt har en lukketide på 1/125 sekund. Du kaster et LEE Super Stopper med 16 stop ND foran – så har du brug for en lukketid på 4 minutter…det er lang tid at holde knappen nede….

Så jeg ønsker mig

Nemmere adgang til at lave langtidsekeponeringer

Flere gitter linier 

I de fleste digitale kameraer kan man bede om at få vist gitterlinier i søgeren. Men hvor er det alt kun rules of thirds ?

Der findes faktisk en masse andre kompositionsmodeller og måske kunne det også være nyttig at man kun vælge sit format. Fx et firkantet formatet som bruges som udgang punkt på Instagram. Eller du har kunstnerisk for 6 x 6 eller 16:9 – der kunne det være fedt at få nogle guidelines i søgeren. Dvs at sensoren naturligvis bruges helt – det er kun guidelines i søgeren jeg ønsker.

Så jeg ønsker mig

Flere gitre og flere gitterlinier i søgeren

 

Og de helt utopiske ønsker

Der er tilladt at drømme og at ønske sig !De her  to ting sker ikke – for ellers var de allerede sket !

Der ene er at 35mm DSLR får ægte 16-bit farver – der er stor forskel på om du har 14 eller 16 til rådighed. Ligesom der er stor forkel på om du har 12 eller 14 bit – på min Nikon kan jeg vælger om jeg vil køre 12 eller 14 bit RAW alt efter hvad jeg skal bruge billedet til bagefter.

Er du i tvivl om hvor der vigtigt så læs her – men skal aldrig sige aldrig så…

Synkronisering med flash på højere lukketid end 1/250. Jo jo der findes HSS (High Speed Sync) men der er en omkostning ved det. Enten må du have mere power til rådighed i dine flash/strobes eller også har du en kraftig forringet rækkevide af dem.

Det er af fordellene med mellemformat kameraet som bruger en leaf shutter (læs om det her). Men det kommer heller ikke til at ske..

De utopiske ønsker

Ægte 16-bit i et 35mm DSLR og ægte sync med flash på 1/1000

 
PS: jeg ved at topbilledet er helt forkert. Der er bestemt ikke tale om gaver for jeg ved at jeg kommer til at betale for dem…

Skriv et svar