fagre nye marketingverden

Såkaldt viral marketing har virkelig fundet indpas i både danske og international virksomheder.

Et, noget dumt, forsøg på viral marketing så vi fornyeligt med historien om Karen der søgte faderen til sin søn på Youtube. En film “plantet” af en turistorganisation.

Viral marketing bliver af nogle marketingfolk sammenlinet med gammeldags “mund-til-mund” markedsføring. Altså det at du fortæller mig og jeg fortæller to andre etc.  Snebolden er i gang.

Det er måske en fair sammenligning men nu kan der tjenes rigtig gode penge på det.  Det er nu et kendt fænomen at bloggere som skønnes at have indflydelse betales af virksomheder for at fortælle positivt om en virksomheds produkter – vi taler ikke kun om vareprøver og sådan lidt merchandise men om i nogle tilfælde ganske store summer.

Læste på en fotoblog om en, som blev inviteret til en produktpræsentation og adspurgt om, hvorfor han var blevet inviteret fik han det ærlige svar at han var blevet udvalgt  af et bureau. Virksomheder betaler sig altså til at få identificeret hvem man skal “smøre”. Og blogs overvåges altså af professionelle virksomheder,  som får penge for at overvåge og vejlede virksomheders marketingafdeling i hvem som kan på virke positivt.

På mange måder er der vel ikke noget nyt i det som sådan. “First movers” etc har jo været kendt længe i modeverden, man har i årevis forsøgt at påvirke journalister positivt med alt fra gode middage, test produkter og rejser så heller ikke der er der noget nyt.

Jeg synes måske at der er lidt “stråmand” over det. En blogger skal jo ikke skrive at man bliver sponsoreret af XX og virksomheden låner jo bloggerens ansigt og den virkelige afsender er skjult.  Men sådan er det vel også med “product placement”….

Man skal altså også være opmærksom på at den “troværdige” blogger med sin indsigt og engagement kan være købt og at der altså bestemt ikke behøver at være tale om noget dybfølt og af ren interesse.

Er det forkert ? Næh, det er det vel ikke,  bare anderledes end for 20 år siden og som forbruger skal man vel også her bare lære trafikreglerne for viral marketing at kende  så man kan afkode det.

Og er jeg til salg ? Helt sikkert !

Der kan læses lidt mere om viral marketing her. Og her hos Forbrugerstyrelsen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *