jeg holder ferie med fotografi

Tager jeg på ferie eller bare afsted har jeg altid mindst et kamera med

Læg mærke til “mindst et” kamera. Nogle gang går det helt over gevind ! Da var i Paris i 2014 havde jeg hele 4 kameraer med og lad mig straks sige at det var for mig overkill.

Du tænker måske at hvad skal man dog med mere end 1 kamera ? Helt fair spørgsmål og svaret er at det jo ikke er ens kameraer. Kameraer som kan noget forskellig og forskellige film. For jeg som regel (der er undtagelser) kun et digitalt kamera med. der er nu også forskelle på dem men alting med måde…

Da jeg var i London på den store fotografi tour (besøgte gallerier og museer) havde jeg foruden mit Sony A7ii min dejlige Olympus Trip35 med. En fotopusher (slang for fotohandler) havde stoppet en mærkelig film ned i halsen på mig og den skulle så prøves i London (se venstre).

Ferie og rejser giver mig tid og lyst til at arbejde analogt og prøve forskellige typer og fabrikater af film. Der er MEGET stor forskel på film. Faktisk er den en total jungle. En jungle jeg slet ikke burde rode mig ud i.

For det kræver at man holde styr på for at finde frem til hvad man synes er bedst. Er det farve negativ eller postiv ? Er det fedest med en ISO 1600 skudt på ISO 800 eller er den ISO 400 skudt på 1600 ISO ? Er s/h film fra Ilford bedre end s/h film fra Kodak ?

Bedre i den forstand at synes du bedre end det ene fremfor det andet ?

Det er som at samme på vin. Der er forskel på af vinen kommer fra Frankrig eller Italien. Om den er lavet på Pino Noir eller Barolo-druen. Om den er…. Vinkendere noterer sig det. Smagen og indtrykket. Ofte er de det stort katalog i hovedet og mange skriver ned. Det er jeg ikke god til…

Men hvorfor overhovedet beskæftige sig med analogt fotografi ? Det er dyrt og langsomt.

Jeg gør det af to grunde:

1: Netop fordi det er langsomt. Du er nødt til at tænke og tage dig tid. Eller kan du smide de 36 eksponeringer direkte i skraldespanden og så er det for alvor dyrt.

2: Film kan noget særligt som jeg ikke helt kan forklare. Det har et særligt udtryk. Måske skyldes det at film er en base med en lysfølsom emulsion pålagt

 

 
Jeg forstiller mig at selv små forskellige i tykkelsen på lagen har betydning for resultatet. Sikkert er det at størrelsen på sølvkornene har. Digitale sensorer er meget bedre og ens fra sensor til sensor.

Hvis “det perfekte ligge i det uperfekte” har vi allerede ballade. Moderne sensorer er for gode. For kliniske. 

Og så er der forskel på “korn” i film og så “støj” i sensorer. Det er IKKE det samme !

På digitale kameraer har fotografen 4 værktøjer til rådighed: ISO, Blænde og Lukketid samt det ofte overset hvidbalance.

Når vi taler film har filmen en ISO-værdi (som du godt kan ændre på men ikke fra billede til billede) og den har en hvidbalance. Typisk dagslys eller kunstlys. Men lysets farve er jo ikke den sammen tidlig om morgenen og midt på dagen. Men du kan ikke ændre.Kan det ændre i Photoshop ? Jo, men det gør bare det hele mere besværligt…

Til Nr. Vorupør havde jeg min Nikon 100 med og sat en Kodak Ektar 100 ISO i:

Der er afgjort nogle svagheder som fx himlen i solskin men det er bare særligt anderledes..og jeg er vild med det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *