VENTIMIGLIA : barndommens paradis

Ferierne som barn gik oftest til Ventimiglia i Italien og blev mit paradis

Og hvad er der så i Ventimiglia ? Ikke meget – heldigvis !

Ventimiglia ligger i Ligurien, i provinsen Imperia,  i Italien tæt ved grænsen til Frankrig og er en del af den Italienske Riviera men modsat mange af de øvrige kystbyer udmærker den sig ved elendige strande og ikke meget halløj. Måske lige undtagen deres marked om fredagen…

Tilbage i 1070ér var det at tage på bilferie til Italien ikke så almindeligt igen, men det var en ferieform min familie tog til sig. Med årene blev det måske lidt “same procedure as last year”, da vi ofte stoppede de sammen steder på vejen derned (kan nævne Bochenem i Tyskland, Vevey i Schweiz) og de samme steder på vejen hjem (kan nævne Avignon og Paris i Frankrig og sa naturligvis Hamburg i Tyskland).

Det var ligesom resultatet af flere ture – det optimale mht til bla. køretid . Og nogle ville måske være taget til forskellige steder i Ligurien men min forældre havde ferie fra dag 1, fik gode venner der og min bror og jeg elskede det. For mig var det et paradis !

Mine forældre var langt fra velhavende og der skulle arbejdes og spares for at få råd til den rejse. Om sommeren havde min far aftenarbejde i Den Gyldne Hal på Bakken med at tømme og reparerer spilleautomater og i dagligdagen var der ikke meget fjas. Det betød også at jeg gik i aflagt tøj fra min bror – det var ikke sjovt…

Det aflagte tøj kombineret med en fysisk overvægt gjorde at jeg måske ikke altid synes tilværelsen var skideskæg. Men i Ventimiglia skinnede solen altid, jeg fik alle de coca colaer og alle is jeg kunne spise, vi oplevede spændende ting jeg kunne fortælle om i skolen – det var et paradis !

Vi var også i Ventimiglia med min faster, onkel Helge og mine to fætre, Michael og André. Et år også med onkel Harry og tante Margrethe. Et år med onkel Niels og hans kone, Lene.

Som voksen har jeg besøgt Ventimiglia flere gange med min egen familie og har haft nogle dejlige oplevelser fx et år vi tog med min bror.

At komme til Ventimiglia er som at komme hjem. Jeg kender byen selvom mange ting er forandret gennem årene. Men de elendige strande ændre sig ikke…

For ikke længe siden så jeg desværre Ventimiglia nævnt i medierne – men det skal ikke tage mit barndomsminde fra mig.

Billederne herunder er alle fra Ventigmilia – de fleste skudt af min far

Fra Bar Franco som var ejet af Antonio de Maria (ikke på billedet) i Via Ruffini:

c4_0005

2 meninger om “VENTIMIGLIA : barndommens paradis

• 17. august 2015 kl. 7:17 am
    Permalink

JA…alle de skønne barndomsminder
    Dem er der heldigvis ingen der kan ødelægge eller tage fra os
    Hvor har vi været heldige og velsignede med nogle skønne forældre
    André

• 17. august 2015 kl. 7:48 am
    Permalink

André,

Jep, på det her punkt enestående.

For min er det at give ens børn oplevelser og udsyn som at sætte penge i banken..