Historien bag “Man King”

Jeg kan bedst lide når billeder forklarer sig selv men disse skal forklares – desværre

I forbindelse med at jeg har deltaget på en MasterClass i portrætfotografi på Fata, skulle jeg lave et projekt. Det kom bag på mig da jeg ikke  havde ikke opfanget at jeg skulle lave et projekt.

Pludselig stod jeg der noget rådvild og tænkte fuck – hvad gør jeg ? (jeg blev også skide irriteret!)

Jeg har flere ideer til billeder og projektet liggende. Men de skal modnes og jeg følte, og føler ikke, de passede ind i konteksten som er “portræt”. Emnet portræt er bredt og der kan være mange meninger og holdninger til hvad et portræt faktisk er. Det kom vi desværre aldrig ind på – så min tolkning, også udfra de billeder der fulgte med masterclass beskrivelsen er nok…standard, klassisk som fx disse:

 

Et portræt (fransk portrait, af latin protractum, hvad der drages frem for lyset) er ofte en billedlig fremstilling af en person: maleri, fotografi eller en skulptur. Det kan også være en skriftlig skildring. J. P. Jacobsens uovertrufne af Marie Grubbe er fx meget malende.
Kilde: wikipedia

Der skulle altså opfindes “noget” hurtigt – og jeg tænkte at når vi talte “projekt” skulle det have en sammenhæng. Det kunne ikke være tilfældig redigerede portrætter af tilfældige mennsker – der skulle være en idé.

Hos mig kommer idéer ikke bare sådan tilfældigt dumpende – de kommer til mig efter, nogle gange, lang tids “tyggen” på et emne, overvejelser og research. Sådan er jeg.

På kort tid strikkede jeg en ide sammen med arbejdstitlen “Regalier” (nu “Man King”) udsprunget af kønsrolle debat, min bekymring for “fake news” og min hang til historie.

Allerede dér burde jeg have vist, at det ikke går at få hele tre ting ned i et billede og jeg burde have “regrupperet”.

Men nu er de der og det er også en slags læring. Betyder det ikke jeg ikke kan stå inde for billederne, at jeg synes det er dårlige ? Faktisk ikke. Det er billederne som de kan mener noget om – og det er dejligt ! 

 

Anyways:  M A N  K I N

 

kønsroller

Jeg er opvokset med kvindekamp og rødstrømpebevægelsen i 1970ér, går ind for ligeløn, ligeret, ligeværd, har skiftet bleer på mine børn, er blevet hjemme fra arbejde når de var syge, og jeg vasker op. 

Betyder det at jeg  er “renset” – det tror jeg ikke for jeg er jo også et produkt af det samfund og den tid jeg er opvokset i.

Manderollen har ændret karakter bare i det seneste år med #metoo på de sociale medier.

Rollen har været under stedse forandring og specielt i det forrige århundrede er der sket store forandringer : kvinders stemmeret og indtræden på arbejdesmarkedet for at nævne noget.

Fra at være noget “mand” som kunne opfattes som enevældig til ? Nogle vil hævde skødehund andre til et ligeværdige køn.

…briefingen til modellen

 

“fake news” og “historie”

Et nyt og meget brugt begreb og der tænker jeg flere ting.

Jeg tænker tilliden til vore institutioner er faldende – for 40 år siden lod alle deres børn vaccinere mod fx mæslinger, hvis sundhedstyrelsen sagde man skulle. Idag blev der sat spørgsmåltegn ved alt og lavet konspirationsteorier om alt: det var CIA som stod bag 9/11.. – wtf !!

Tilliden til autoriteter er faldende (ærligt talt ofte deres egen skyld fordi har har forvaltet min tillid dårligt, svigtet (fx SKAT) )

I forlængelsen af “fake news” kommer også “alternative facts”. Som fx da Trump hævdede at hans indsættelse var den der trak flest folk ud på gaden og bag TV skærmen – nogensinde… 

Det er selviscenesættelse og slet ikke nyt. Kongelige og adelige har selviscensat sig selv i århundrede og vi gør det også på de sociale medier som fx Facebook og Instagram. Jeg gør det…

Jeg tænkte på den dalende tillid til institutioner, selviscenesættelse og fik associationer til billederne (malerier og fotografier) med kongelige. De blev afbilledet med symboler (tidligere tiders, og speciel religiøse, kunstværker er plastret til med symbolik) som fx kronregalier som scepter og rigsæble. Det er værdighedstegn, som kongelige brugte til at demonstrere magt, enten i politisk eller militær form. 

 

Og hvordan sætter jeg de tanker sammen i eet billede ?

Lad mig straks sige at det er ikke hverken revolutionære eller geniale tanker. Det er små brudstykker fra en ikke uddannet eller akademisk hjerne.

Som model skulle jeg bruge en mand. En ikke helt ung mand men heller ikke en gammel mand. En mand ikke langt fra min egen årgang. Og påklædningen skulle enten være moderne stilfuld eller som det blev: som en mand med den alder han har går klædt idag. 

Jeg skulle have noget, der kunne symbolisere de gamle regalier, hvor jeg også kunne lægge nye tanker og symbolik i det:

Som scepter valgte jeg en kokkekniv. Det viser at mænd idag står i køkkenet og mange “hersker” der. 

Som rigsæble valgte jeg en ananas. Rigsæble er det symbol på verden og hvordan men ser det delt ind. Med ananassen ønskede jeg at vise, at den moderne mand er mere åben for verden.

Istedet for en kongekrone brugte vi en kasket. Kaskettens historie er meget sjov men idag er den allemandseje. I nyere tid (min ungdom) blev det kun brugt af skatere etc – idag kan alle, unge som gamle, bruge den. Og den signalerer friskhed, uhøjtidelighed – som mange mænd også er.

Så valgte jeg at få to andre ting med i billedet:

Jeg har set andre billeder, hvor der stod en tjener i baggrunden men her valgt jeg en støvsuger, fordi den viser at mange mænd idag tager del i rengøringen og andre gøremål i hjemmet. Jeg tror bestemt ikke det er 50/50 til mand/kvinde.

Jeg har også set billeder, hvor der ved foden af kongen lå en jagthund og synes også at kunne huske at have set karikatur hvor kongen trampede folket under fode. Her er vist en skateboard – for mænd er ikke kun biler idag; de er også cykel, rulleskøjter, skateboard og segdeways.

Billedet er optaget i et studie, hvor jeg har sørget for at baggrunden blev hvid.

I efterbehandligen har jeg lavet det negativ – det er for at symbolisere den ofte negative tanke, der er om manden. Ikke en specifik mand men “kønnet” mand.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *