Du har også hørt det: “det er ikke udstyret, men fotografen”. Det passer ikke! I sportsfotografi er udstyret alt
Jeg ved ikke hvor det kommer fra det der fis med at “udstyret betyder ikke noget”, “man kan også tage gode billeder med en iPhone”, “det er fotografen som betyder noget”. Det er fis. Måske en slags trøst for dem som ikke har det rigtige udstyr. “Det rigtige udstyr” er dyrt, lækkert og dyrt.
Selvfølgelige kan du lave et godt billede af dit kat i sofaen med en iPhone. Men du kan ikke lave billeder til en fodboldkamp uden det rigtige grej. Sådan er det bare.
Det rigtige udstyr til sportsfotografi
Ved meget sport kræves en hurtig lukkertid. Ofte 1/1000 sek. Ved nogle typer sport som fx ishockey er 1/2000 del godt. Det er hurtigt. Nu kender nu eksponeringstrekanten og ved så, at skal du have 1/1000 i lukkertid har du nu kun to ting at skrue på: blænde og ISO.
Den maksimale blænde er jo afhængig af dit objektiv og den største acceptable ISO er, hvad kameraet kan levere.
En lukkertid på 1/1000 sekund er hurtigt indendørs så et objektiv med blænde f/2.8 lukker dobbelt så meget lys ind til sensoren som et objetiv med blænde f/4. Dvs at hvis du ved blænde f/ 4.0 behøver 6400 ISO behøver du kun ISO 3200 ved blænde f/2.8. Det er matematik (ikke min spidskompetance) men resultatet og forskellen er tydelig.
Hvordan hånteres støj ?
Du kan reducerede støjen fx i lightroom men jo mere du dæmper støje jo mere skarphed mister du. Der kan ikke blæses og have mel i munden samtidig. Sorry.
Jeg bruger Nik Define fra Nik Collection. Er det det bedste ? Det tror jeg jeg faktisk ikke at det er, men det er det jeg har.
Brændvidde og hvorfor du ikke bare kan beskære dig fra det
Med sportbilleder generelt er det ikke en særlig god ide med “negative space” (der er undtagelser!) Billedet skal gerne fyldes op med motivet. Det skal nærmest skriger om at komme ud.
Der er det en god ide med en stor brændvidde (læs stor tele)
Nu har du måske mange pixels i dit kamera og skal bare bruge 2048 px på den lange led til et sted på nettet og du tror måske, at du kan bruge din 85mm og så beskære dig til det aktionmættede billede. Niksen !
Punkt 1 får du ikke den bløde baggrund alle (også dig) gerne vil have og punkt 2 mister du skarphed i billedet. Dels i optagelsen for autofokus er på arbejde med finde god fokus og det er nemmere, hvis motivet er klar og tydeligt. Og så mister du skarphed hvis du beskære meget.
Og være opmærksom på, at udover at blænden er forskellig på objektiverne, så har de professionelle objektiver har en bedre og hurtigere fokusmotor. De prisvenlige objektiver kører ofte i “små hak” mens de dyrere køre trinløst.

Billedet er fra den nye Sony 70-200 f/2.8 GM OSS II (23.000,00 klar i vejl. udsalg – f/4.0 fåes til 13.000 kr)
Glem ikke kameraet
Der er forskel på det autofokussystem, der forskellige kameramærker bruger må også i de forskellige modeller.
Fx bruge Sony A9ii fokussensor Exmor RS CMOS og Sony A7RIVA Exmor R™ CMOS-sensor.
Konklusion
Den må være, at det rigtige udstyr er vigtigt og dyrt. Og at der ikke kan “snydes”.
PS:
På stadions og i haller er der ofte to forskellige belysningerniveauer: kamp og træning.
Lysniveauet til kampe som skal TV transmitteres og hvor pressen er tilstede har ofte en højrere lysniveau. Det er ret skrappe krav til fx stadion med fodbold og er meget nøje beskrevet, for at sikre de bedste betingelser for gode billeder.
Jeg så et interview med den gode sportsfotograf Lars Møller, som lavede billeder fra OL i Kina. Han fortalte, at han til ishockey kunne nøjes med ISO 800 for at få en lukkertid på 1/2000 og alt lyset var hvidt. Dét finder du ikke i en eneste hal i Danmark ! Det er lavet for at få gode billeder ud til verden.