Jørgen Leth havde helt ret i hans modstand mod buffet. Det er ikke godt.
Jeg kan lige så sige det direkte og ligeud: jeg kan ikke fordrage buffet ! Jeg har aldrig kunne lide det og i de senere år er modstanden mod dette gastronomisk harmonikasammenstød bare vokset. Mange elsker det. Jeg forstår det ikke !
Jørgen Leth udtrykker det så fint. Og meget bedre end mig i “Jeg Vil genre Bestille Fra Kortet” i spoken words nummeret fra trioen “Vi sidder bare her”. I øvrigt en trio som jeg varmt kan anbefale at høre. Naturligvis fordre det, at du kan lide eller i det mindste holde Jørgen Leth og hans distinkte stemme og intonation ud. Jeg kan godt og synes musikken klæder stemmen rigtigt godt.
Når jeg ikke kan lide buffet er det grundet en lang række ting. Maden er oftets ikke noget at skrive hjem om. Muligt at der er meget af den og du kan spise så meget du vil men det er for mig ikke et mål. “Hellere lidt men godt” må være mottoet. Jeg erkender også at noget af det er mig, der er problemet. Listen over ting jeg ikke kan lide ved buffet er lang og jeg har i skrivende øjeblik sikkert glemt noget af det. Men her er det:
Jeg kan ikke lide den ofte overvældende mængde af mad. Jeg mister lysten til mad og står og væver over det. Ofte må jeg besluttet mig for hvad jeg skal have inden jeg rejser mig op. Det er jo dumt for der kunne være noget lækkert som jeg jo så ikke får. Og når jeg står der og overvejer kan jeg føle de utålmodige blikke i nakke. Kender det jo selv. Det er skideirretende med folk som ikke kan besluttet sig. Det hele opfordrer til hastværk. Jeg kan heller ikke lide, at mens jeg forsøger at nå et fad bliver jeg underløbet af et barn, der lige skal have og ikke orker at bruge den gaffel der er lagt frem men foretrækker klør fem.
Når der er så meget mad kommer jeg til at tænke på madspild og det er noget lort. Jeg aner ikke hvormeget mad der ryger ud (forhåbenligt går det til nogen som har brug for det). Der er regler for hvorlænge maden må stå fremme men kan jo komme i tvivl om hvorvidt det alle steder overholdes, Og måske er der andre regler i internationalt farvand eller i Marokko ?
Så står jeg der og kan ikke vælge med det resultat, at jeg kommer ned med for meget mad. Og jeg gider ikke går frem og tilbage så ofte forsøger jeg kun at gå een gang. Med resultatet at jeg får for meget mad med og en uskøn blanding. Og så får jeg spist for meget og bliver både dvask og oppustet.
Blanding af mad ,og derfor jeg kalde det et gastronomisk harmonikasammenstød, er netop uskøn. Hele verden på tallerken. Jeg kan ikke lide det. Hver morgenbuffet, brunchbuffet eller aftenbuffet.
Der også nogle, som skal røre ved maden, lægger den på tallerkenen men ombestemmer sig og så er det tilbage på fadet. Det er nej tak og dårlig stil ! Det er også dårlig stil at tage meget med og så ikke spise den. Der mangler noget dekorum.
UPDATE 20260516: så denne som er ganske morsom
anmeldelser fotografi ide inspiration multipel sclerose Musik Paris rejse tanker tennis udstilling